Ricciardo és Häkkinen után szabadon – Rácz Geri fejest ugrik az ismeretlenbe

Gergo Racz – EXCELR8 Motorsport MINI

A hétvégén az Oulton Parkban lép pályára a brit MINI CHALLENGE mezőnye, benne az eddigi legnagyobb kihívása előtt álló Rácz Gerivel. A magyar versenyző a szabadedzéseken fog először valódi versenyautót vezetni a pályán, ami Jim Clarktól Mika Häkkinenig számos világbajnokot fogadott már.

A hazai autósportos közvélemény és a rajongók számára vélhetően nem a legismertebb helyszínen, ám ettől még igen gazdag történelemmel bíró pályán folytatja szereplését a MINI CHALLENGE 2022-es szezonjában Rácz Geri. Az EXCELR8 Motorsport 16 esztendős pilótájára eddigi legnehezebb hétvégéje vár a Chesire megyében fekvő, Liverpooltól és Manchestertől is jó egy órás autóútra fekvő Oulton Parkban.

Nagy elődök nyomában

A második világháború utáni motorsportláz újjáéledése közepette Silverstone-nal, Snettertonnal, vagy Goodwooddal ellentétben az Oulton Parkban nem egy repteret alakítottak át, hanem valódi aszfaltcsíkot építettek. 1953-ban rendezték itt az első autó- és motorversenyt, egy évvel később pedig már a nemzetközi sorozatok krémje is ellátogatott a helyszínre.

Az 1954-es szezon során futották az első Oulton Park International Gold Cupot, egy, 1972-ig főként világbajnokságon kívüli Forma-1-es futamot. Ezeknek a versenyeknek az eredménye nem számított bele az év végi elsőségért folyó harcba, ám ennek ellenére nagyon nagy presztízzsel bírtak. Mi sem mutatja ezt jobban, minthogy olyan versenyzők álltak rajthoz az évek során, mint Stirling Moss, Jim Clark, Jack Brabham, vagy John Surtees.

Mosst a valaha élt legjobb pilótának tartják azok között, akik sohasem nyertek vb-címet, 1961-ben pedig egy olyan rekordot állított fel a pályán, amelyet nagy valószínűséggel soha nem fognak megdönteni: a Ferguson-Climax volánja mögött ő lett az első és a mai napig egyetlen pilóta, aki négykerék-meghajtású autóval nyert Forma-1-es versenyt. A rekord már csak azért sem forog veszélyben, mert később szabályba foglalták, hogy csakis hátsó kerekes autókkal lehet F1-es futamon indulni, és ez azóta sem változott.

A Gold Cupot 1972-ben rendezték utoljára F1-es szabályok szerint, ezután többek között F3000-es, túraautó- és GT-futamként is szerepelt, manapság pedig a pálya legnépszerűbb eseményeként számon tartott, történelmi autók versenyeként szerepel a naptárban.

Mindez persze nem jelenti azt, hogy az utóbbi évtizedekben nem koptatták így vagy úgy, de az autósport csúcskategóriájáig jutó nevek az Oulton Park-i aszfaltot. A brit Forma-3-as (manapság GB3-as) bajnokság ugyanis minden évben ellátogat ide, ezen versenyek során pedig olyanok emelhették magasba a győztesnek járó trófeát, mint 2009-ben két alkalommal Daniel Ricciardo vagy 1990-ben a későbbi kétszeres világbajnok Mika Häkkinen. Nyert itt Jean-Éric Vergne; Bruno Senna; idősebb és fiatalabb Nelson Piquet; valamint Heikki Kovalainen is, hogy Kevin Magnussen édesapjáról, Janról, vagy a Forma-1-es orvosi autót 2009 és 2021 között vezető Alan van der Merwe-ről ne is beszéljünk.

Ugrás az ismeretlenbe

Rácz Geri természetesen nem a pálya történelmére és a megannyi F1-es világbajnokot látott környezetre, hanem az előtte álló feladatra összpontosít, ami nem nagyon lehetne ennél nehezebb. A szezont Donington Parkban kezdő, majd Brands Hatch-ben folytató magyar versenyző az iménti két helyszínnel ellentétben nem tesztelhetett az Oulton Parkban, így a Fit4Race-szel végzett fizikai és mentális felkészülés mellett csak szimulátoron gyakorolt, illetve fedélzeti kamerás felvételek elemzésével igyekezett elsajátítani a nemzetközi futamokon használt változatnál két kanyarral és 700 méterrel rövidebb, 3637 méter hosszú Island Circuit-nyomvonal csínját-bínját.

„A pálya nagyon szűk, legfeljebb két-három előzésre alkalmas hely van rajta, de ezzel együtt nagyon tetszik. Akadnak nehezebben belátható csúcspontú kanyarok, de szerintem ez teszi izgalmassá a kört – osztotta meg első benyomásait Geri. – Az instruktorommal, James “Jiggy” Gornall-lal elemeztünk belső kamerás felvételeket, már azokból is látszott, hogy ez bizony még a MINI-vel is gyors pálya, és a határon kell autózni a jó köridő eléréséhez. Reményeim szerint a szabadedzések alatt fel tudom venni a ritmust, és nem kell az egész versenyhétvégét gyakorlásként felfognom, hanem az időmérőnek már úgy vághatok neki, hogy a legjobb helyezés elérése lesz a célom.”

Eggyel kevesebb lehetőség a bizonyításra

A korábban megszokott hárommal ellentétben ezúttal csak két futamot rendeznek a MINI CHALLENGE-ben, így Gerinek ennyivel kevesebb ideje lesz tapasztalatot gyűjteni és mindent kihozni az autójából. „Nem mondanám, hogy tartok a hétvégétől, de természetesen ott motoszkál bennem, hogy a mezőny nagy részével ellentétben én még soha nem versenyeztem itt, de ilyen helyzetből szép teljesítmény jó eredményt elérni” – bizakodott az EXCELR8 Motorsport versenyzője azelőtt, hogy elutazott Angliába.

Geri felkészülését ezzel együtt nem befolyásolta nagyban az extra kihívás, az Oulton Parkba érkezés után ugyanakkor minden mozzanatnak a szokottnál is nagyobb jelentősége lesz. „Mindig izgatottan várok egy-egy versenyhétvégét, és ahogy odaérünk a pályára, ez az izgatottság csak fokozódik. Az első napon próbálom magamba szívni a lehető legtöbb információt, hogy amikor először gurulok ki az aszfaltcsíkra, a lehető legfelkészültebb legyek. A péntek reggeli pályabejárásnak mindenesetre a szokottnál is nagyobb jelentősége lesz.”

Brands Hatch után sem állt meg az élet

A 16 éves autóversenyző persze nemcsak edzéssel és szimulátorozással töltötte az előző versenyhétvége óta eltelt időszakot: nézőként részt vett a ralikrossz Európa-bajnokság nyirádi versenyén, illetve ellátogatott a Hungexpón rendezett Nemzetközi Automobil és Tuning Show-ra.

Emellett izgatottan várta, hogy elkészüljön vadonatúj sisakfestése, amely a hétvégén, az Oulton Parkban debütál. „Az előzetes terveken nagyon tetszett az új dizájn, szerintem igazán közel áll hozzám, és bármikor ránézek, büszkén fogom mondani, hogy igen, ez én vagyok. Remélem, másoknak is tetszeni fog” – mondta az új festésről Geri.

Azok pedig, akik kilátogatnak a hétvégi, hungaroringi Super Racing Fesztiválra, az ország egyik legnagyobb sporteseményén a 7-es rajtszámú MINI másával is találkozhatnak a kiállítóterületen, miközben a versenyváltozat Angliában rója majd a köröket.

A MINI CHALLENGE JCW Class hivatalos programja

Szombat

12.45 – 13.15: Időmérő edzés
17.50 – 1. futam, 20 perc

Vasárnap

15.10 – 2. futam, 20 perc   

autosport

Előző cikk

Magyar sportbírók egész héten munkában

Következő cikk

Super Racing Festivál – Hazai környezetben Kiss Norbert és a Révész Racing